Nasz profil na Facebook
  MBP
 
 
TRUDNE PYTANIA I ODPOWIEDZI (FAQ)

  • Rezerwacje - podstawowe informacje
    System biblioteczny ustawiony jest na pracę z indywidualnie obliczaną maksymalną ilością rezerwacji dla każdego z czytelników.
    Limit rezerwacji jest określany wg. wzoru:
    Limit = 10 - A - B + (C / (D + A + B))
    Gdzie:
    A - ilość nie odebranych zamówień,
    B - ilość rezerwacji powiadomionych smsem po czym skasowanych,
    C - ilość odebranych rezerwacji,
    D - ilość rezerwacji nie odebranych w terminie.

    Na jego wielkość ma wpływ m.in. odbieranie rezerwacji i zamówień w terminie.
    Zakładamy, że limit nie może być mniejszy niż 3 i większy niż 50. Dodatkowo jeżeli czytelnik komentuje wypożyczane pozycje, może dostać za to "premię" - zwiększony limit
    o kolejne 20 pozycji.

    Czytelnik może nie odebrać: 3 zamówień, 3 rezerwacji powiadomionych smsem, 5 rezerwacji powiadomionych emailem. Z początkiem roku każdy ma "czyste konto" i limit rezerwacji równy 10.

    Kolory wierszy w tabeli REZERWACJE na koncie czytelnika (dostępnym na stronie www) oznaczają:
    - różowy - jesteśmy na dalszym miejscu kolejki oczekujących
    - żółty - jesteśmy na pierwszym miejscu kolejki, pozycja jeszcze nie została zwrócona
    - zielony - zarezerwowana pozycja jest do odbioru.

  • Jak aktywować powiadomienie o rezerwacji na telefon komórkowy?
    Aktywacji dokonuje na nasze życzenie pracownik biblioteki.

  • Ile czasu od chwili powiadomienia oczekuje pozycja w bibliotece?
    Czytelnik po otrzymaniu powiadomienia (sms/email) będzie miał 3 dni na wypożyczenie zarezerwowanej pozycji. Jeżeli w tym terminie nie zgłosi się do biblioteki, rezerwacja ulegnie automatycznie skasowaniu.

    Placówki biblioteczne nie będą telefonicznie informowały o rezerwacjach - czytelnicy którzy nie dokonali aktywacji sms/email bedą zobowiązani dowiadywać się (osobiście lub telefonicznie) czy zamówiona pozycja jest do odbioru. W ich przypadku termin również wynosi 3 dni.

  • Mam kartę biblioteczną ale nie otrzymałem PIN-u jak można go uzyskać?
    Na karcie bibliotecznej znajdują się dwie liczby. Pierwsza sześciocyfrowa jest numerem karty, druga dziewięciocyfrowa właśnie PIN-em. Przykładowo na karcie mamy nadrukowane: NR. 000011 --- 222233334. Numer karty to 11, PIN - 222233334. W przypadku logowania na stronie internetowej nie jest konieczne wpisywanie zer poprzedzających właściwy numer karty.

  • Czy można aktywować na jeden telefon komórkowy więcej niż jedno konto biblioteczne?
    Niestety taka operacja nie jest możliwa. System powiązuje numer telefonu tylko z jedną kartą biblioteczną.

  • Kiedy następuje zablokowanie karty bibliotecznej?
    Blokada programowa zostaje nałożona automatycznie w przypadku przetrzymania jednej pozycji. Blokada WEB (można wypożyczać książki, filmy czasopisma, nie można korzystać z dostępu do internetu) zostaje nałozona w przypadku wykrycia działania niezgodnego z regulaminem np. instalację programów komputerowych.

  • Jestem zapisany w Filii nr 5, co muszę zrobić by móc wypożyczać filmy?
    Karta którą otrzymaliście Państwo w jednej z filii MBP w Kielcach uprawnia do korzystania ze wszystkich pozostałych filii bez żadnych formalności.

  • Zgubiłem kartę co muszę zrobić?
    Należy bezwłocznie skontaktować się (osobiście lub telefonicznie) z najbliższą placówką biblioteczną. Zablokowanie zgubionej karty zapobiegnie wypożyczeniu przez inną osobę (znalazcę!) na Państwa konto książek, płyt DVD. Otrzymanie nowej karty wiąże się z poniesieniem opłaty w wysokości 10zł (5zł w przypadku uczniów szkół podstawowych, emerytów, rencistów i bezrobotnych).

  • Jaka jest różnica między zamówieniem a rezerwacją książki przez Internet?
    Po zalogowaniu się:
      • zamawiamy pozycje dostępne w bibliotece po zamknięciu placówki w godz. od 20.00 do 8.00 dnia nastepnego,
      • rezerwujemy książki niedostępne - wypożyczone.

  • Ile czasu oczekuje książka w bibliotece jeżeli Czytelnik zamówi ją przez Internet w godz. od 20.00 do 8.00 rano dnia następnego?
    Książka oczekuje w bibliotece jeden dzień w godzinach pracy biblioteki. Następnego dnia zamówienie jest anulowane.

  • Ile można maksymalnie zrobić rezerwacji?
    Każdy czytelnik jest indywidualnie oceniany - system sprawdza ile rezerwacji zostało do tej pory odebranych w terminie, ile zamówień zostało zostało zrobionych dla zabawy, ile pozycji oczekujących na nas w bibliotece nie odebraliśmy w terminie. Widełki zostały ustawione w przedziale 3-50 pozycji. Ponieważ każdemu może się zdarzyć nie odebrać rezerwacji z różnych ważnych powodów ustaliliśmy, że algorytm zignoruje:
      • trzy nie odebrane zamówienia,
      • trzy skasowane rezerwacje po otrzymaniu powiadomienia,
      • pięć nie odebranych rezerwacji.
    Nowy czytelnik będzie mógł zarezerwować 10 pozycji.

  • W jakim przypadku nie można przedłużyć terminu zwrotu książki?
    Zmiana terminu zwrotu książki (prolongata) jest możliwa jeżeli nie został już przekroczony termin i jeżeli na daną pozycje nie ma rezerwacji.

  • Czy można oddać książki bez karty bibliotecznej?
    Tak. W przypadku zwracania pozycji karta nie jest niezbędna.

  • Czy można ten sam tytuł zarezerwować we wszystkich wypożyczalniach?
    Nie stosujemy tego rodzaju ograniczeń.

  • Czy aby korzystać z komputera z dostępem do internetu znajdującym się w wypozyczalni trzeba posiadać kartę biblioteczną?
    Dostęp do internetu jest uwarunkowany posiadaniem karty bibliotecznej (bez nałożonych blokad!)

  • Jaka jest wysokość kary za przetrzymanie książki?
    Program automatycznie nalicza kary za takie pozycje. Wyniesie ona 20gr. za każdy dzień (soboty i niedziele również). Kara zaokrąglana jest do pełnych złotych.

2009-17 | Odwiedzin: 2792641, dzisiaj: 494 | Obecnie Gościmy: 25 | Logowań na konto: 311564, dzisiaj: 38 | Pozycji zamówionych: 2 | Pozycji zarezerwowanych: 3609
Pracuje w oparciu o SYSTEM BIBLIOTECZNY MATEUSZ | Designed by Sliffka